Священикам, напевно, як і
соціальним працівникам, найчастіше доводиться
спілкуватися з літніми людьми. Ті настоятелі храмів, які вже понад два десятки років очолюють парафії, не раз стикалися з
тими, хто пережив жахіття 1932-33 років. Часто доводилося вислуховувати моторошні
історії сповнені болю і страждань. За останні 25 років по селах Баришівського
району було зібрано понад тисячу свідчень злочинів радянської влади проти
українського селянства. Очевидців опитували вчителі і учні сільських шкіл,
бібліотекарі, місцеві аматори-краєзнавці, також до збору скорботної статистики
долучилися священики району.
Свідків тих жахливих подій залишається
дедалі менше. Очевидцям на даний час ледь не сотня років від дня народження…
«В 1996 році, коли я був
призначений в Перемогу настоятелем, - згадує протоієрей Олександр Ярмольчик, - в селі проживало більше сотні чоловік, які на
свої очі бачили всі жахіття голодовки 33-го, так тут називають голодомор, а
зараз майже нікого не залишилося.»
Протоієрей Любомир Біляк
благочинний Баришівського церковного округу, вже не перший рік виношує ідею
- встановити пам’ятний знак жертвам
голодомору в районному центрі. «В самій Баришівці померло з голоду в 1932-33
роках близько 70 чоловік, а от в районі загалом
близько 10 тисяч. Пам’ятник жертвам голодомору та репресіям безбожної
влади був би нагадуванням і засторогою для нас і прийдешніх поколінь на скільки
жорстокою може бути режим і сама людина…»
А в Лехнівці в часи голодомору
трапився такий випадок: жіночка за одяг чи рушники виміняла в когось пляшку олії
і в пазусі несла додому. Дорогою знесилена впала і олія розлилася. Інші, хто
знемагав від голоду, дізнавшись, що на дорозі пролилася олія йшли туди і їли
землю…
Настоятель Покровського храму с.
Поділля протоієрей Олександр Губенко разом з колишньою сільською бібліотекаркою
Людмилою Іванівною Прокопенко, збираючи дані для історії села, не обійшов теми
голодомору. «…В часи голодомору на кладовищі була яма, куди скидали тіла
заморених голодом кілька днів, а потім її засипали. Якось кинули туди тіло
дівчинки на ім’я Марфуша. Ввечері повз кладовище йшов чоловік і почув дитячий
плач, підійшов до ями, а там серед
трупів маленька дівчинка ридає. Він витяг її з ями і вона вижила. Невеличка на
зріст так і залишалася Марфушею і дожила до 80-ти літ. А ще одна історія, яку
переповів Іван Михайлович Орнацький мешканець села Веселинівка. Його прадід, рятуючи
від голодної смерті маленьку дочку, здолавши
різні труднощі, вивіз її за межі України і залишив там жебракувати. Батько заставив вивчити напам'ять
адресу і прізвище, щоб доня, якщо виживе, змогла повернутися назад. Маленька
Марія, так звали дівчинку, просила милостиню, доки не пристала до однієї сім’ї, а через деякий час повернулася
в рідне село.»
А настоятель церкви архистратига Михаїла, що в селі Лукаші, протоієрей Павло
Лисенко навіть фільмував
(відео) свідчення тих, які пережили голодомор. Загалом в
Лукашах з голоду померло понад 700 осіб і був навіть випадок людожерства.
Церкви в Баришівському районі
почали закривати в 1931 році і перший храм, який закрили більшовики, це Баришівська
Троїцька церква. В 1932-33 роках храми по селах ще діяли, а в Селищі навіть Георгієвську
церкву розписував за їжу іконописець.
Після жнив по району почалася «заготівля» зерна.
Наділені вповноваженнями і озброєні радянською владою, місцеві і заїжджі
активісти почали ходити по хатах, вимагаючи здати державі зерно. Забирали все,
навіть квасолю, борошно, дерть, вузлики з маком, а потім і худобу і рушники. Щоб
люди не переходили з села в село, виставляли спеціальні загороджувальні загони.
Восени люди почали мерти, вмирали від голоду навіть в жнива 1933-го. Баришівська
районна газета «Прапор колективіста» жодного слова не зронила про голодомор по
селах, натомість писала, про недбальство колгоспників в яких подохли коні…»
В середині 1930-х в напівмертвих
селах почали закривати храми, перетворюючи їх на зерносховища для новоутворених
колгоспів.
Цими днями священики району
молилися за душі заморених голодом і убієнних безбожною владою. Боляче слухати
людей, які бажаючи сподобатися певним політичним групам, заперечують штучний
голод, який був впроваджений більшовицькою владою…